– For nordmenn er kortere storbyferier og langhelg med kulturopplevelser blitt normalen på reiser til Tyskland, sier Joelle Janz ved det Norsk-Tyske Handelskammer.
Reiselysten blant nordmenn fortsetter å vokse. SSB sin statistikk viser at det i 2024 ble gjennomført 7,23 millioner feriereiser til utlandet, en økning på drøye 11 prosent fra året før.
Feriereiser til Tyskland følger samme utvikling og økte med 9,2 prosent i fjor, fra 283 000 til 309 000 reiser. Men det er veksten i antallet kortere feriereiser som fanger oppmerksomheten, forteller avdelingsleder for events og turisme i Norsk-Tysk Handelskammer, Joelle Janz.
– Totalt gjennomførte nordmenn 2,35 millioner korte utenlandsreiser i 2024, opp 24 prosent fra året før. Dette er en markant vekst sammenlignet med lange feriereiser til utlandet, som i samme periode kun økte med 5,6 prosent.
Tyske reiselivsmyndigheter merker en klar trend, forteller Janz.
– Det er tydelig at stadig flere nordmenn prioriterer korte men innholdsrike reiser, enten det er storbyferie, aktiv langhelg eller kulturreiser. Dette samsvarer med reisetrenden ute i Europa, der stadig flere ønsker hyppigere avbrekk fremfor én lang sommerferie.
– Den største økningen i turismen fra Norge i fjor, var på vinteren og våren. Det tyder på at flere ønsker å oppleve Tyskland utenfor sommersesongen, sier Joelle Janz i Norsk-Tysk Handelskammer.
Ifølge Statistisk sentralbyrå brukte nordmenn over 73 milliarder kroner på korte feriereiser i 2024, en økning på 6,35 milliarder kroner fra året før. Sammenlignet med 2020 er forbruket nesten tredoblet, fra 25 milliarder kroner. Forbruket på lange ferieturer har til sammenligning flatet ut, med en vekst på kun 2 prosent fra 2023 til 2024 – til 100 milliarder kroner.
– For å ha bedre kontroll på reiseutgiftene i en økonomisk usikker tid er det nok stadig flere som velger kortere, men gjerne mer hyppige reiser. Med et økende fokus på kosteffektive, kulturelle og lett tilgjengelige reisemål ligger det likevel an til at turismen fra Norge til Tyskland vil fortsette å vokse i 2025, avslutter Joelle Janz, avdelingsleder events og turisme i Norsk-Tysk Handelskammer.
Ifølge IPK Internationals World Travel Monitor var Tyskland blant de ti mest besøkte landene globalt i 2024, og blant de største på kulturreiser i Europa.