Lukk

Over halvparten av bussjåførene frykter for livet

(AGDER PRESS): Yrkestrafikkforbundet (YTF) har gjennomført en omfattende sikkerhetsundersøkelse blant sine medlemmer innen buss- og godstransport. I undersøkelsen kommer det frem at over halvparten av bussjåførene frykter for sine liv.

En rød buss som kjører i Oslo i Norge

Foto: Ben Garratt

Undersøkelsen blant 2000 sjåfører bekrefter det YTF lenge har advart mot – sjåførene sitter med dødsangst i fronten av bussen.

Resultatene av undersøkelsen, som ble gjennomført i september 2024 med over 2000 respondenter, viser at over halvparten av sjåførene mener at de ikke er tilstrekkelig beskyttet mot kollisjoner.

Flere tragiske ulykker har vist hvor sårbare bussjåfører er i møteulykker. I løpet av de siste ti årene har minst ti bussjåfører mistet livet i møteulykker.

I romjula i 2022 mistet en sjåfør livet i Fredrikstad etter en frontkollisjon mellom to busser med hastigheter på omkring 30 km/t – en ulykke som Statens havarikommisjon konkluderte med at kunne ha vært mindre alvorlig dersom bedre kollisjonssikkerhet var på plass.

– Dette er uakseptabelt! I dag finnes det strenge krav til kollisjonssikkerhet i både lastebiler og personbiler, men bussjåfører sitter fortsatt nærmest ubeskyttet. De er prisgitt en arbeidshverdag hvor en frontkollisjon selv i lav hastighet kan være dødelig. Vi risikerer at flere sjåfører dør på jobb dersom vi ikke får på plass bedre sikkerhetstiltak, sier forbundsleder i YTF, Jim Klungnes.

Undersøkelsen viser at hele 53,9 prosent av yrkessjåførene mener at det ikke er iverksatt tilstrekkelige sikkerhetstiltak for å beskytte dem mot kollisjoner. Kun 30 prosent mener at dagens tiltak er tilfredsstillende, mens 16 prosent er usikre.

Spesielt bussjåførene er utsatt, hvor 61,8% sier det ikke er tilstrekkelige sikkerhetstiltak mot kollisjon. Her er det bare 22,7% som mener de sitter trygt i førerhuset og 15,4% er usikre.

YTF har lenge advart mot at bussene er konstruert med minimal beskyttelse for sjåføren. Mange busser mangler strukturer som kan motstå og absorbere kollisjonskraften, mens noen få (særnorske krav til nyere busser) kun har en kort stålbjelke i midten av fronten.

– Det er kanskje verdens fineste hjørnekontor, men det hjelper lite at sjåførene sitter i ‘glass og ramme’ når man havner i ulykke. Det er mye plast og aluminiumsfolie som beskytter sjåføren, og lite annet, sier Klungnes.

Følg Agder Press på Facebook

scroll to top