For Oslo er veksten 2 prosent, noe som utgjør 6,4 millioner flere påstigninger.
Totalt på T-bane, trikk, buss, båt og tog ble det registrert 395 millioner påstigninger i Oslo og Akershus i 2024. Busselskapet har offentliggjort rapporten som viser årsresultatet.
Trikk og T-bane hadde gledelig vekst, med henholdsvis 8 og 4 prosent. Innfasingen av de nye SL18-trikkene med større kapasitet og bedre komfort har gitt et mer attraktivt tilbud, noe som sannsynligvis har påvirket tallene.
– Kollektivtrafikk, sykkel og gange skal være førstevalget for reisende i Oslo. Det er ikke plass til flere biler i byen, og vi må fortsette å investere i kollektivtilbudet, gang- og sykkelveier for å ta unna trafikkveksten. Oppgraderingene av T-banen vi gjør nå øker kapasiteten med hele 20 prosent. Det er et helt nødvendig grep, og legger til rette for ytterligere vekst av kollektivreisende i Oslo, sier byråd for miljø og samferdsel, Marit Vea.
Økning for regionbussene
Reisetall for bybusslinjer har en nedgang på 3 prosent sammenlignet med året før. Nedgangen har sammenheng med vinterdriftsutfordringene i januar/februar 2024, samt et kunstig høyt antall bybusspåstigninger i 2023 på grunn av mye buss for T-bane det året.
Reisetallene for regionbuss styrker seg, med til sammen 4 prosent i 2024. Dette har sammenheng med befolkningsvekst og stengingen av Ring1, samtidig som man har styrket tilbudet med regionbuss.
– Det er gode nyheter at stadig flere velger å reise kollektivt i Akershus. Vi skal gjøre det vi kan for at bussene er i rute, så må staten sørge for at jernbanen blir mer pålitelig. Kollektivtilbudet skal være attraktivt og enkelt å bruke, slik at det blir mer plass på veien til de som er avhengig av bilen, sier Håkon Snortheim (H), fylkesråd for samferdsel i Akershus fylkeskommune.
Skal bli mer attraktiv
I løpet av de neste tre årene skal T-baneløftet gjennomføres og koble Fornebu til T-banenettet. Samtidig øker vi antallet avganger i hele byen ved å oppgradere signalsystemet.
–Sammen jobber vi for at kollektivtransporten skal bli mer attraktiv, punktlig og forutsigbar slik at flere kan reise grønt og miljøvennlig, sier Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter.