Fra og med 24. mars endrer Oslo kommune betalingsmodellen ved de store gjenvinningsstasjonene på Grønmo, Haraldrud, Smestad, Grefsen og Ryen.
Avfall fra bygging, riving og oppussing er ikke lenger med i de 20 kostnadsfrie leveringene oslofolk har i året som en del av renovasjonsgebyret de betaler til kommunen.
Fremover skal også privatpersoner betale for å levere dette avfallet, på lik linje med næringskunder. Det gjelder også om de har utført arbeidet på egen hånd.
– Det er et mindretall av de besøkende som leverer bygge- og riveavfall, og slikt avfall er kostbart å behandle på en god og trygg måte, sier avdelingsdirektør Nils Siri i Renovasjons- og gjenvinningsetaten.
Frem til nå har kostnadene for dette avfallet blitt fordelt på alle innbyggerne, fordi gjenvinningsstasjonene i Oslo blir finansiert gjennom renovasjonsgebyret. Gebyret fordeles på alle husholdningene.
– Mange innbyggere bruker gjenvinningsstasjonene i liten grad. Vi mener det er mer rettferdig at de nå slipper å betale for mengdene andre leverer. Dette er i tråd med prinsippet om at forurenser betaler, fortsetter Siri.
Å betale per levering for alle eller enkelte avfallstyper er vanlig praksis i de fleste norske kommuner. Det er også i samsvar med Miljødirektoratets anbefaling om at kommunene innfører differensierte renovasjonsgebyrer, slik at folk i større grad betaler for eget forbruk.
– At vi nå flytter noen av kostnadene ut av gebyret og direkte over til de som leverer avfall fra bygge- og rivearbeid, kan bidra til å dempe veksten i renovasjonsgebyret fremover, avslutter Nils Siri.