For fem år siden ble dagligvarebutikkene tømt for hermetikk og dopapir da Regjeringen besluttet å stenge ned landet. Nå er beredskapen på hjemmebane på et helt annet nivå, viser salgstall fra Obs.
– Vi har merket en tydelig økning i etterspørselen etter beredskapsprodukter. Kundene våre har åpenbart blitt mer bevisste på å ha tilstrekkelig med det nødvendige utstyret hjemme, og vi forventer at denne trenden vil fortsette i de nærmeste månedene, sier Lars Midttun, kjededirektør i Obs.
– Erfaringene fra mars 2020, da pandemien slo inn over Norge og hamstring førte til tomme butikkhyller, sitter fortsatt friskt i minnet hos mange. Folk ønsker ikke å havne i samme situasjon igjen, fortsetter han.
Tall fra Obs viser kraftig vekst i flere produktkategorier gjennom årets første 9 uker sammenlignet med samme periode i 2024. Kjeden har delt følgende eksempler fra kategorier som alle befinner seg på myndighetenes lister:
- Tomme vannkanner: + 365 %
- Vannkanner med vann 5L: + 61 %
- Middagshermetikk: + 49 %
- Stormkjøkken: + 74 %
- Førstehjelpspakker: + 71 %
- Havregryn: + 13 %
- Knekkebrød: + 2 %
- Toalettpapir: + 4 %
– Vi er trolig den eneste aktøren i markedet som har alle produktkategoriene anbefalt av DSB under samme tak, med unntak av reseptbelagte medisiner. Økningen i salget viser at flere nå tar myndighetenes anbefalinger på alvor. Slike veksttall kan jeg ikke huske å ha sett tidligere, forteller Midttun.
– Veksten er noe mindre tydelig på vanlige matvarer – det kan skyldes at dette er produkter som folk allerede har en del av i huset og er lett tilgjengelig. Men vi ser likevel at pandemiens lærdom om å være forberedt har satt seg i befolkningen, fortsetter Midtun.
En ukes beredskap
DSB anbefaler alle husholdninger å være forberedt på å klare seg selv i minst en uke uten strøm, vann og tilgang til butikker. Blant anbefalte produkter er varmekilder, vannkanner, mat med lang holdbarhet, batterier, lys, kokeutstyr og førstehjelpsutstyr – alle kategorier som nå opplever vekst hos Obs.
– Det er interessant å se hvor raskt forbrukeratferden har endret seg denne gangen. Myndighetene kommer jo jevnlig med sine oppfordringer, men denne gangen er det kombinert med økt usikkerhet, både globalt og lokalt. Kundene ønsker rett og slett å være forberedt på det uventede. Pandemien lærte oss alle hvor raskt en krise kan oppstå, og hvor viktig det er å være forberedt, avslutter Midttun.