mars 2025 ble første avtale om testflygninger, med flyprodusenten BETA Technologies og operatøren Bristow Norge, signert på Bergen lufthavn, Flesland.
Testflygingene vil være fraktflygninger uten passasjerer, som skal gjøres med el-flyet ALIA fra den amerikanske flyprodusenten BETA, og flys av Bristow Norge. Fraktflygningene skal gå mellom Stavanger lufthavn Sola og Bergen lufthavn, og starter fra Stavanger allerede i sommer, mens hele ruta settes i gang litt senere på høsten.
BETA fullførte nylig produksjonsbyggingen av ALIA-flyet som skal utføre disse demonstrasjonene. Flyet, BETA sitt andre produksjonsklare fartøy, ble produsert ved selskapets storskala produksjonsfabrikk i Burlington, Vermont, USA, og har allerede mottatt luftdyktighetssertifisering fra den amerikanske luftfartsmyndigheten FAA, for flygning visuelt, med instrumenter og dag- og nattflyging.
– Regjeringens mål i Nasjonal luftfartsstrategi og Nasjonal transportplan 2025 – 2036 (NTP) er å fremskynde omstillingen mot null- og lavutslippsluftfart. For å lykkes med dette, er det prioritert én milliard kroner i NTP. Det første større tiltaket er etableringen av Norge som internasjonal testarena for null- og lavutslippsfartøy, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Gjennom testarena kan Norge bidra til å redusere barrierene for testing og demonstrasjon, og fremskynde overgangen til en mer bærekraftig luftfart. Norge er godt egnet for testing, demonstrasjon og senere kommersiell bruk av null- og lavutslipps luftfartøy.
– Med en luftfartsnæring som er forpliktet til å redusere utslipp, et desentralisert nettverk med lufthavner i ulike størrelser, et betydelig regionalt lufttransportmarked, en proaktiv luftfartsmyndighet og en leverandørindustri innen batterielektriske fremdriftssystemer og hydrogenteknologi, har vi et godt utgangspunkt for tidlig innfasing av nye teknologier, sier samferdselsministeren.