Nylig gikk Samferdselsdepartementet ut med hvor mye staten skal bidra med inn i byvekstavtaler i år. Totalt er det satt av 7,5 milliarder kroner i statlige tilskudd, som blir matchet av 7,2 milliarder kroner i bompenger.
– Til tross for enorme summer både i statlige midler og bompenger er det faktisk slik at biltrafikken i storbyene går lite ned, og andelen som reiser kollektivt er knapt endret fra før pandemien, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF
Bompenger skal skaffe inntekter og få ned trafikken
Byene som har byvekstavtale har forpliktet seg til at biltrafikken ikke skal øke, og bompengene settes både for å finansiere prosjekter og for å få ned trafikken. I 2023 tok bomringene rundt disse fem byene inn 7,6 milliarder kroner fra bilistene.
– Hvor mye av bompengene som stilles til rådighet fra staten hvert år vil variere, og er ikke nødvendigvis det samme som inntektene i bomringene år for år. I år skal altså syv milliarder innbetalte bompenger brukes på prosjekter for å fremme at flere skal sykle, gå og reise kollektivt, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Oslo-bilister må betale dyrt
Det er store forskjeller i hvor mye penger som skal brukes i de ulike byene. Oslo mottar 3,4 milliarder statlige kroner, og skal også bruke 5,6 milliarder kroner i bompenger. Bidraget fra bilistene utgjør totalt 57 prosent av midlene som stilles til disposisjon i år.
I Bergen bidrar bilistene derimot med kun 18 prosent av pengene som er satt av til prosjekter innenfor byvekstavtalen. Se tabell nederst i saken.
– Byene med slike avtaler har alle samme mål, men veldig ulike behov. Det er også store forskjeller mellom hvilken type prosjekter som ligger inne i avtalene og hvordan midlene skal brukes, påpeker Handagard.
Hun peker på at i Stavanger bruker de penger på å fjerne rushtidsavgiften, mens i Oslo vil store summer gå til bygging av Fornebubanen.
NAF stiller nå spørsmål ved om nullvekstmålet fortsatt er et godt verktøy å styre etter.
– Prosjektene der midler i form av bompenger nå pøses inn, vil ikke gi et forbedret tilbud for trafikantene før de står ferdige om flere år. I mellomtiden ser vi bompengeregningene øke gang på gang, blant annet som følge av kostnadsoverskridelser eller stadige nye politiske ønsker. Vi etterlyser et nytt fokus på folks hverdagsreiser, sier Handagard.
| Millioner kroner | Andel bompenger av totale midler 2025 | ||||
| Statlige midler | Lokale midler | Bompenger | Totalt | ||
| Oslo | 3396 | 760 | 5557 | 9713 | 57 % |
| Bergen | 975 | 300 | 287 | 1562 | 18 % |
| Trondheim | 1325 | 436 | 1761 | 25 % | |
| Stavanger | 1557 | 244 | 586 | 2387 | 25 % |
| Tromsø | 209 | 121 | 297 | 627 | 47 % |
| Totalt | 7462 | 7163 | |||