Mediene skriver om det og kaffeprodusentene regner på det. Forbrukerne har kanskje ikke reflektert så mye over det. Alt har jo blitt dyrere og kaffe skiller seg ikke spesielt ut. Dessuten tilbyr dagligvarekjedene populære kaffemerker til kampanjepriser som langt nær reflekterer kostnadene.
Den kaffen og de prisene kundene møter i dag, er i tillegg kaffe som ble handlet for en god tid tilbake. Den voldsomme stigningen verden ser nå, har ikke nådd oss riktig ennå.
Det spekuleres i hvor lenge det vil vare, og hvilke konsekvenser det får. En ting er sikkert; dette vil bety økte priser for forbrukerne. Om det påvirker konsum og kaffevaner gjenstår å se.
Men kaffeprisene består av langt mer enn råvarepriser. Om råvareprisen dobler seg, så blir ikke kaffen dobbelt så dyr, verken i butikk eller på serveringssted. Mange forhold virker inn, og de opptrer ikke nødvendigvis samtidig.
I denne artikkelen forsøker vi å forklare hvordan markedet fungerer og hvilke forhold som virker inn på prisene.