– Det er vemodig og rart at epoken med tradisjonell kommisjonærvirksomhet går mot slutten, et partnerskap som strekker seg tilbake til Norsk Tippings fødsel. Men kundeutviklingen er tydelig og klar, og det tvinger fram vanskelige valg, sier Roger Soleim, direktør for Kundemøte i Norsk Tipping.
Valget innebærer at det om tre år ikke lenger vil være tradisjonelle kommisjonærer som selger Lotto, Vikinglotto, Tipping og de andre spillene fra en terminal bak disken. Oddsen ble borte allerede for noen år siden. Bare Flax blir igjen.
Av Norsk Tippings totale salg, er allerede ca. 90 prosent digitalt, og utviklingen fortsetter. – Digitalisering som dette skjer på mange områder i samfunnet. Også hos oss, sier Soleim.
Den jevnt synkende omsetningen av spill i butikker og kiosker, gjør at stadig flere sier opp sitt kommisjonærverv. Det er svært få henvendelser om å opprette nye kommisjonærverv.
– Nesten daglig mottar vi oppsigelser av kommisjonærverv, utløst av sviktende inntekter fra salg av spill og endring av prioriteringer. Inntektspotensialet er ikke der lenger, og mange butikker vil bruke plassen til noe annet enn spill, konstaterer Soleim.
– Det er fortsatt noen som tjener gode penger på salg av spill, og de blir skuffet nå. De er dessverre for få til at nye, store investeringer kan forsvares, sier han.
I dag har Norsk Tipping 2773 kommisjonærer. På det meste var det ca. 5000.
Selv om inntekter og kundetall foran tippekassa har stupt, er det fortsatt mange som besøker butikken med kupongen i hånda. Det gjelder stadig færre, og prognosene tyder på at det vil være vesentlig færre om tre år.
– Disse kundene ønsker vi, så langt det er mulig, å hjelpe over på digitale løsninger. Jeg har stor forståelse for at en del vil synes at dette blir vanskelig, sier Soleim.