Lukk

Ett av fem barn i Ukraina har mistet en slektning eller venn

(AGDER PRESS): En fersk rapport fra UNICEF viser at ett av fem barn i Ukraina har mistet en nær slektning eller venn siden krigen eskalerte for tre år siden.

En gruppe barn som leker på den grønne bakken

Foto: Artem Kniaz

Tusenvis av barn har blitt drept, såret og dypt traumatisert. Familier er revet fra hverandre og hus og viktig infrastruktur bombet i stykker. Barn på tre år og yngre har aldri opplevd annet enn krig.

Bombene faller fremdeles i Ukraina, og tallet på drepte og skadde barn har aldri vært høyere enn i 2024; en økning på rundt 57 % sammenlignet med 2023.

Siden fullskala-invasjonen 24. februar 2022 har mer enn 2.520 barn har blitt drept eller skadet. Det reelle tallet er sannsynligvis mye høyere, siden dette kun er tall som FN har verifisert.

– Krigen har skapt enorm frykt og lidelse i Ukraina og ødelagt alle aspekter av et barns liv, sier Maria Greenberg Bergheim, generalsekretær i UNICEF Norge.

Les også:  Norge og Storbritannia styrker forsvarssamarbeidet

Tap og traumer

Mer enn 1.600 skoler og nesten 790 helseinstitusjoner har blitt ødelagt de siste tre årene.

Krigen har etterlatt barn og tenåringer i dyp sorg med tap og traumer, og dette påvirker deres utvikling og livskvalitet i kritiske faser av livet.

Over 6,86 millioner ukrainere bor fortsatt i utlandet, hvorav rundt en million i Polen. Mens 3,7 millioner ukrainere er på flukt internt.

Isolasjon og håpløshet

Nesten en tredjedel av tenåringene melder at de følte seg så triste eller motløse at de har sluttet å drive med sine vanlige aktiviteter. Det er flest jenter som opplever dette.

Les også:  Sveitsisk selskap vil investere i kaviarproduksjon i Kasakhstan

Psykiske helseutfordringer for barn og unge i Ukraina er blitt forverret av tre år med isolasjon. Mange barn har tilbragt timevis i tilfluktsrom i kjellere, uten mulighet til å være sammen med andre, leke og lære.

Nesten 40 prosent av barna har bare digital undervisning eller en blanding av fysisk skole og fjernundervisning. I gjennomsnitt har ukrainske barn hatt et læringstap på to år i lesing og ett år i matematikk.

For barn på flukt er tilgang til skole fortsatt en utfordring. Halvparten av skolebarn i vertslandene er ikke registrert i nasjonale utdanningssystemer, og det går ut over deres mulighet til å lære og samhandle med jevnaldrende. De mister også viktig kunnskap som vil være kritisk for gjenoppbyggingen av Ukraina.

Les også:  Etterforsker terror etter flere eksplosjoner på tankskip

Følg Agder Press på Facebook

scroll to top