Hvis CO2-avgiften økes for å skjerpe klimamålene, blir det dyrere bensin og diesel. På pumpeprisen betaler bilistene i dag både CO2-avgift og veibruksavgift.
– NAF er imot å skru opp klimaavgiften på drivstoff, uten å samtidig sette ned andre bilavgifter, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Det er fortsatt rundt to millioner bensin- og dieselbiler på norske veier. Andelen biler som går på fossilt brensel er høyere i distriktene enn i byene. De siste årene har økning i CO2-avgiften blitt delvis kompensert enten ved å sette ned veibruksavgiften eller trafikkforsikringsavgiften.
– Økt avgiftstrykk for de som fortsatt eier bensin- og dieselbil, vil gå aller mest utover folk i distriktene som ikke har alternativer til bilen. Dette må også den nye regjeringen ta hensyn til når klimaavgiftene settes, sier Handagard.
I ferd med å nå elbil-målet
Med 96 prosent elbiler i nybilsalget i januar, er målet om et utslippsfritt nybilsalg nådd, mener NAF. Overgangen til elbil har vært drevet av kraftige avgiftsfordeler. Uten de over 800 000 elbilene som nå ruller på norske veier, ville utslippene fra veitrafikken vært betydelig høyere, ifølge SSB.
– Derfor er avgiftsfordelene for elbil fortsatt det viktigste tiltaket for å få ned utslippene fra bilparken. Utfordringen fremover er å sikre at elbilsalget holder seg høyt, samtidig som avgiftene ikke øker for de som ennå ikke har hatt mulighet til å bytte til elbil, sier Handagard.