Lukk

Ga betydelig salgseffekt for dagligvarekjedene

(AGDER PRESS): I januar kuttet dagligvarekjedene Extra og Kiwi prisene på fisk i sine butikker. Det løftet salget betraktelig.

En fiskebåt med garn

Foto: HieuNghiaMini Via Pixabay

I årets første måned kunne Coops medlemmer kjøpe all fisk med 20 prosent avslag hos dagligvarekjeden Extra. Kampanjen gikk bedre enn de hadde forventet.

– Det har vært en markant økning i andelen fisk på middagstallerkenen. Kampanjen økte ikke bare salgstallet, men påvirket også forbrukernes vaner. Folk har rett og slett endret protein på tallerkenen, sier markedssjef i Extra, Ingrid Sanfelt Hansen.

Også konkurrenten Kiwi merket at det ga en effekt å senke prisene på fisk i januar. Totalt rapporterer de om en vekst på 54 prosent i antall solgte enheter fersk fisk og en vekst på hele 249 prosent for filet av laks og ørret sammenlignet med samme måned i fjor.

Les også:  Høyeste strømregning på over ett år

– Vi er overbevist om at pris er det mest effektive virkemiddelet vi har for å øke konsumet av fisk og ser stor effekt når vi kutter prisen. Vi er veldig fornøyde med mottakelsen og starten på året, og gleder oss til å selge masse fisk i 2025, sier kategorisjef Henriette Gran Nyhus i Kiwi.

Manager Norge i Norges sjømatråd, Agnete Bell, er svært begeistret for salgsutviklingen hos de to dagligvarekjedene.

– I Godfisk.no jobber vi hver dag for å inspirere nordmenn til å velge sjømat enda oftere. I dette arbeidet er vi avhengig av å spille på lag med alt fra næringsaktører til dagligvarehandelen. De gode salgsresultatene til Kiwi og Extra i januar viser at nordmenn ønsker å spise mer fisk og at inspirasjon, reklame og pris har en påvirkning på matvalgene deres, forklarer Agnete Bell.

Les også:  Klubber i Sørlandet får tilskudd fra stiftelse

Hos Extra sto fisk og sjømat for 20 prosent av proteinsalget i butikk i januar, mot 15 prosent i januar året før, noe som er en økning på formidable 33 prosent.

– Under kampanjen hadde vi en dobling av salget i gjennomsnitt og økte vår volumandel i markedet med nesten 7 prosent. Vi er veldig fornøyde med resultatet, og det er tydelig at slike kampanjer fungerer, forteller leder for strategi, konsept og kategori i Extra, Ole Førre Skogstø.

Følg Agder Press på Facebook

scroll to top