– Det positive er at skiltene nå blir enklere og mer forståelige. Om det er plass til elbilene i kollektivfeltet skal heretter vurderes lokalt, sier Christina Bu i Elbilforeningen.
Fram til nå har elbiler hatt generell tilgang til kollektivfeltet, men er mange steder blitt kastet ut.
– Det har vært krevende å skilte på en forståelig måte, særlig om man har ønsket å tillate elbiler med passasjer og elektriske varebiler. Med de nye skiltreglene blir det lettere å forstå om elbiler med passasjer er lov i kollektivfeltet, sier Bu.
– De nye reglene vil samtidig ivareta den elektriske nyttetransporten. Det er bra at Statens vegvesen har lyttet til Elbilforeningens forslag, sier hun.
Christina Bu har en tydelig beskjed til de store byområdene med kollektivfelt:
– På strekninger hvor kollektivfeltet ikke er fullt, forventer vi at kollektivfeltet åpnes for samkjørende elbilister.
Hun mener lokale myndigheter må pålegges å gjøre en konkret vurdering av om det er plass til elektriske personbiler:
– Samkjøring med elbil fører til færre biler og mindre utslipp. Når elbilene bruker kollektivfeltet utnytter vi kapasiteten bedre, sier hun.