Lukk

Posten vil styrke tjenestekonsept for eldre

(AGDER PRESS): Det siste året har Posten og KS testet ut en mulig ny tjeneste for utvalgte eldre i åtte forskjellige kommuner i Norge, blant annet Evje og Hornnes.

Arkivfoto: Posten

Mottagerne får posten levert sammen med relevant informasjon fra kommuner og offentlige myndigheter på døren. Tilbakemeldingene er svært positive, opplyser Posten.

– 80-90 prosent av de som har vært en del av testen, svarer at de leser informasjonsarket de får fra kommunen hver uke. I tillegg har 35-40 prosent deltatt på lokale aktiviteter de har fått vite om gjennom tilbudet. Tilnærmet alle opplever at den skriftlige informasjonen de får fra kommunen, politiet og andre offentlige aktører er nyttig og aktuell for dem, sier avdelingsdirektør Gunnar Inderberg i Posten Bring.

I første halvdel av 2024 har utvalgte eldre i åtte kommuner fått ukentlig besøk av postbud som leverer post og relevant informasjon fra myndighetene på døren.

– Vi som møter menneskene hver eneste dag, ser at dette er en tjeneste som er velkommen blant de vi besøker. Det er også et velkomment tilskudd i jobbhverdagen som gir mange positive møter med mennesker. Jeg tror de fysiske møtene med mennesker langs postruta har verdi, og kanskje enda større verdi enn tidligere, i en hverdag der mye ellers er blitt digitalt, sier Kjell Bjarne Røiland, distribusjonsleder i Posten ved Evje distribusjonsenhet.

Prosjektet blir testet ut i åtte kommunen, og har fått navnet «På dørterskelen». Det er Ringsaker, Tinn, Asker, Bømlo, Balsfjord, Evje og Hornnes, Ørsta og Hitra. Målet er å styrke tjenestekonseptet for eldre som har behov for informasjonsformidling på døren.

– Hensikten er å se om Posten og kommunen i fellesskap kan bidra til å styrke dialog med innbyggerne, forebygge fremtidige omsorgsbehov og mobilisere eldre som en ressurs for samfunnet. Testen har nå pågått i noen måneder og tilbakemeldingene fra innbyggere, kommunen og Posten er svært oppløftende.

  • 80-90 prosent svarer at de leser informasjonsarket fra kommunen hver uke.
  • 35-40 prosent svarer at de har deltatt på lokale aktiviteter de fikk vite om gjennom tjenesten.

Følg Agder Press på Facebook

scroll to top