Norsk Flygerforbund er fornøyde med at regjeringens foreslåtte kutt i studiestøtten for pilotstudenter er utsatt med ett år. Fordi flygerutdanning er en svært kostbar utdannelse, har studenter de siste årene fått innvilget ekstralån fra Lånekassen på omtrent 420.000 kroner per år.
Dette har sikret at flygerutdanning har vært tilgjengelig for flere, uavhengig av økonomisk bakgrunn.
De neste årene kommer den norske beredskapen til å være avhengig av flere piloter, for å sikre blant annet helsetjenester, redning, skogbrannslokking og infrastrukturen.
Av kostnadshensyn foreslo regjeringen å avvikle ordningen i løpet av 2025, noe Norsk Flygerforbund har markert motstand mot sammen med flyskolene, flyselskapene og NHO.
– Vi har jobbet hardt for å bevare støtten til pilotutdanning, og denne utsettelsen gir oss muligheten til å samle mer informasjon og fremme en grundig diskusjon om betydningen av en solid flygerutdanning, sier nestleder Jo Bjørn Skatval i Norsk Flygerforbund. Han legger til at det er avgjørende at vi utdanner kvalifiserte piloter som kan bidra til en trygg og bærekraftig luftfartssektor i fremtiden.
Både flertallet og mindretallet i Transport- og Kommunikasjonskomiteen mener at støtten er viktig for å sikre at vi får tilførsel av piloter med erfaring fra å fly i norske forhold. Flertallet, bestående av Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, oppfordrer Kunnskaps- og Samferdselsdepartementet til å gå i dialog med utdanningsaktørene for å finne bedre løsninger.
I løpet av det kommende året vil Norsk Flygerforbund samarbeide med politikerne for å sikre en bærekraftig finansieringsmodell for studenter ved kommersielle flygerutdanninger. Vi vil berømme politikerne for å ha lyttet til våre innspill, og vi håper å fortsette dialogen om fremtidige rammevilkår for pilotutdanning.