Lukk

Lanserer støttetilbudet «Ladeanlegg for fartøy»

(AGDER PRESS): Enova med ny støtteordning som skal bidra til å etablere allment tilgjengelige ladeanlegg i norske havner.

Styrekontroll der de kjører båten

Foto: Ibtahim Boran

Batteri er en viktig alternativ energibærer i omstillingen til utslippsfri maritim transport, og tilgjengelig ladeinfrastruktur er da en forutsetning for at elektriske fartøy skal kunne gå utslippsfritt.

– Formålet med det nye tilbudet Ladeanlegg for fartøy er å øke kunnskapen om lading av fartøy, og samtidig modne markedet ved å etablere flere offentlig tilgjengelige ladeanlegg, sier Rune Holmen, områdeleder for maritim transport i Enova.  

– Dette vil legge til rette for at flere velger elektriske fartøy, noe som igjen vil redusere klimagassutslippene fra maritim transport, legger han til.

Gjøres avgrensinger

For å sikre at virkemiddelet er relevant og oppnår sitt formål, er det gjort noen avgrensinger fra Enovas side i støtteordningen som har første søknadsfrist 7. mars:

Støtte gis til ladeanlegg i havner og havneanlegg som er allment tilgjengelige, og anleggene må være rettet mot fartøy i næringsvirksomhet eller offentlig tjeneste. Ladeanlegget kan ikke etableres for fartøy i offentlig rutegående trafikk.

Ladepunktene skal levere en effekt på minimum 250 kW, og effekten skal leveres med likespenning (DC). Samtidig åpner støtteordningen for at anleggene det søkes støtte til kan være flerbruksanlegg, slik at effekten kan brukes også til andre løsninger og transportformål, så lenge primærformålet er lading av fartøy.

Ladeanleggene som Enova støtter gjennom det nye programmet vil egne seg for andre fartøy enn de som benytter landstrømsanlegg til hotellopphold og lading. Både landstrømanlegg og ladeanlegg må bygges for å få en fullverdig elektrisk infrastruktur langs kysten.

Følg Agder Press på Facebook

scroll to top