Telenor har tidligere uttrykt at selskapet er positive til en debatt om en ny modell for organisering av nødnummertjenesten i Norge, inkludert å involvere flere mobiloperatører.
– Det er bra at myndighetene tar initiativ til å se på hvordan man skal trygge en best mulig løsning for nødnummertjenestene fremover. Her er det nyttige erfaringer å hente fra andre land, sier Birgitte Engebretsen, administrerende direktør i Telenor Norge.
Telenor er overbevist om det er på høy tid med en forenkling av hvordan nødnummertjenesten innrettes.
– Med årene har det blitt en økende kompleksitet med mange brukere som har egne krav og egne løsninger koblet til tjenesten. Denne kompleksiteten medfører sårbarhet for driften av nødmeldingstjenesten da det kan bli krevende å identifisere og rette feil, sier Engebretsen.
Hun fortsetter:
– I dag er ansvaret for spredt, og det er mange bestillere. Vi mener én myndighetsaktør bør ha totaloversikt og totalansvar for nødmeldingstjenesten. Det må også være klare krav til alle aktører som inngår i verdikjeden, og en tydelighet fra myndighetenes side hvordan man kravstiller samfunnskritiske tjenester.