Lukk

Nytt tilbud skal hindre traumeopplevelser hos elever

(AGDER PRESS): Nytt tilbud fra Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO) ved OsloMet skal gi elever og lærere verktøy som skaper trygghet i undervisningssituasjonen.

En gruppe folk som sitter sammen

Illustrasjonsfoto: Leah Hetteberg

Lærere skal få nye verktøy på hvordan de skal sammen med elever håndtere traumeopplevelser under universningssituasjon.

Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO) ved OsloMet inviterer skoler til å søke om å delta på opplæring i programmet Trygg læring – traumesensitiv opplæring for nyankomne elever våren 2025.

– Mange lærere i innføringstilbud møter elever som har med seg stressende eller traumatiske erfaringer inn i klasserommet. Vi ønsker å gi elever og lærere verktøy som skaper trygghet i undervisningssituasjonen, forteller senterleder ved NAFO Marit Lunde.  

Skolene som deltar i Trygg læring, får opplæring i helt konkrete oppgaver de kan gjøre sammen med elevene som bidrar til å identifisere, forstå og håndtere stress. Grunnopplæringen foregår over to dager i Oslo, og deretter følges skolene opp digitalt. Det er utarbeidet en håndbok for lærere, og det utvikles nå digitale støtteressurser for elevene på ulike språk for å imøtekomme det språklige mangfoldet blant elever i innføringstilbud.  

Les også:  Innstilt som ny rettsdommer i Arendal

– Trygg læring er utformet slik at det ikke er traumeopplevelsene i seg selv som står i fokus. Vi legger vekt på reaksjonene, og hvordan disse kan oppleves kroppslig og mentalt. Man lærer seg å forstå reaksjonene, hvordan man kan forholde seg til dem, og hvilke metoder som reduserer elevenes stressnivå. 

– Målet er å skape trygghet for elevene og lærerne i møte med stress, og dermed skape bedre forutsetninger for elevenes trivsel og læring i skolen, avslutter Lunde.   

Følg Agder Press på Facebook

Agder Press er på Blue Sky
Agder Press er på Blue Sky
scroll to top