– Forskning og innovasjon er viktig for å styrke Norge som maritim nasjon og for å bidra til verdiskaping og vekst i næringen. Prosjektene som nå får støtte er viktige for det grønne skiftet i skipsfarten, digitalisering av næringen og styrke sikkerheten til havs, sier fisker- og havminister Marianne Sivertsen Næss.
– Jeg er glad for at bedrifter satser på forskningsbasert innovasjon. Dette er avgjørende for at Norge lykkes med den grønne, digitale omstillingen og til at vi beholder vår posisjon som verdensledende innen maritim forskning, sier administrerende direktør i Forskningsrådet Mari Sundli Tveit.
Kort om noen av prosjektene
To av prosjektene retter seg direkte nullutslippsløsninger for skip som opererer over lengre strekninger. Blant annet skal Econnect Energy jobbe med å utvikle en sikker og kostnadseffektiv løsning for bærekraftig overføring av flytende ammoniakk ved hjelp av et universelt transportsystem. Prosjektet vil også håndtere sikkerhetsutfordringer knyttet til ammoniakkoverføring.
Det er også flere prosjekter knyttet til digitalisering og sikkerhet. Blant annet skal Kongsberg Maritim utvikle metoder for å overvåke kritiske deler i roterende maskiner på skip og i andre maritime og marine applikasjoner. Dette vil gjøre det mulig å finne feil tidlig og dermed øke sikkerheten og kutte kostander.
Bedriften Blue Ctrl skal i et prosjekt utvikle en dataplattform for skip som brukes i fiskeoppdrettsindustrien. Plattformen skal gi data som er spesialtilpasset fiskeoppdrettsnæringen. Plattformen vil gjøre det mulig å redusere energibehovet under ulike operasjoner og værforhold.
Disse 13 prosjektene får finansering
Bedrift | Tittel | Beløp (tusen kroner) | Kommune | Fylke |
ECONNECT ENERGY AS | Safe and flexible marine infrastructure for ammonia transfer and storage | 5 900 | OSLO | OSLO |
CLEAN SEA SOLUTIONS AS | Smart Marin Avfallshåndtering: Fra Oppdagelse til Forebygging | 10 000 | TRONDHEIM | TRØNDELAG |
KONGSBERG MARITIME AS | Advanced Prognostic Condition Monitoring System for Rotating Machinery using Contactless Sensors Integrated with Operational Modal Analysis | 9 078 | KONGSBERG | BUSKERUD |
OLYMPIC SUBSEA ASA | Improving the Operability of Gangway Systems Using an X-band Radar for Short-term Ship Response Predictions | 6 006 | HERØY | MØRE OG ROMSDAL |
DNV AS | Plattform for autonome KI-agenter i maritim næring | 16 000 | BÆRUM | AKERSHUS |
DNV AS | BZERO – Periodically Unattended Bridge | 13 626 | BÆRUM | AKERSHUS |
DNV AS | COntinuous, Modular and adaPtive Assurance of complex SystemS | 15 655 | BÆRUM | AKERSHUS |
MOEN MARIN AS | Batteri i Havbruksflåten | 8 610 | NÆRØYSUND | TRØNDELAG |
HAV GROUP ASA | LNGameChanger – Making LNG a Permanently Viable Fuel Under the 2050 Maritime Transport Emission Constraints | 4 965 | HERØY | MØRE OG ROMSDAL |
ANTEO AS | BærEkraftig HAVbrukslogistikk gjennom Effektiv fôrdistribusjon og miljøvennlige skip | 7 600 | NÆRØYSUND | TRØNDELAG |
Stödig Ship Management | WAPS-IT: Wind-Assisted Propulsion Systems International Training Program | 10 200 | BERGEN | VESTLAND |
BLUE CTRL AS | BLUE SHIFT—Transforming Efficiency of Aquaculture Vessel Operations through Interpretable Decision Support | 11 360 | ÅLESUND | MØRE OG ROMSDAL |
VESSELMAN AS | Causal Inference for root Cause Analysis in Drydocking Activities | 6 000 | NORDRE FOLLO | AKERSHUS |