Vi håper å se skipene våre seile igjen i sommer. Men vi trenger flere avklaringer, sier konsernsjef Daniel Skjeldam.
Ingen bransjer er like hardt rammet av coronakrisen som reiselivet. Reiselivsgiganten Hurtigruten er tvunget til å legge 14 av 16 skip til kai og har permittert nesten 3000 ansatte.
– Det er tøft å se skip ligge i opplag. Det eneste vi vil er at skipene skal seile, få folk tilbake i jobb og bidra til verdiskapning i små og store samfunn langs hele kysten. Men akkurat nå har vi ikke noe annet valg, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.
Helt siden Hurtigruten måtte stanse hele virksomheten i midten av mars, har selskapet jobbet med planene for å få skipene tilbake i drift.
– Vi håper på en gradvis opptrapping fra midten av juni. Men for at det skal være mulig, må vi ha finansielle avklaringer på plass, sier Skjeldam.
Overfor regjeringen har Hurtigruten pekt på to konkrete tiltak:
- En kortsiktig løsning der staten midlertidig kjøper mer kapasitet og kompenserer for bortfallet av billettinntekter, slik regjeringen har gjort for tog og fly.
- En langsiktig løsning der Hurtigruten får tilgang til likviditetslån gjennom Statens obligasjonsfond eller en låneordning gjennom GIEK.