– Det Sjøfartsdirektoratet påpeker er alvorlig og viser at vi må forbedre oss. Dette er første viktige steg på veien til å få alle svar på bordet, og få forbedret alle aspekter av operasjonen vår. Nå avventer vi den eksterne granskningen, som vil gi oss enda flere svar og et bredere grunnlag for arbeidet vi har foran oss, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.
Under tilleggsrevisjonen gikk Sjøfartsdirektoratet gjennom sikkerhetsstyringssystemene til Hurtigrutens driftsselskap Hurtigruten Cruise AS. Revisjonen ble gjennomført på bakgrunn av smitteutbruddet på MS Roald Amundsen i slutten av juli, og Hurtigrutens håndtering av dette.
Når Sjøfartsdirektoratet gjennomfører revisjoner deles funn inn i observasjoner, avvik eller alvorlige avvik. Ved flere alvorlige avvik kan fartøy bli holdt tilbake og rederi kan i verste fall få sertifikater inndratt.
Sjøfartsdirektoratets rapport oppsummerer funnene i én observasjon og syv avvik. Direktoratet klassifiserer ingen av avvikene fra revisjonen som alvorlige avvik, og får ikke konsekvenser for Hurtigrutens driftstillatelser.
Hurtigruten skal innen 21. september levere en plan for å korrigere avvikene. Planen skal godkjennes av direktoratet, og avvikene lukkes innen 24. november.
Forrige gang Sjøfartsdirektoratet gjennomførte en ordinær revisjon av Hurtigruten, var i februar. Da ble det påpekt to observasjoner, og ingen avvik.
Forbedringsarbeidet i full gang
Asta Lassesen har siden tidlig i august vært fungerende driftsdirektør og fungerende daglig leder i Hurtigruten Cruise AS. Hun leder nå den operasjonelle driften i Hurtigruten.
– Etter utbruddet på MS Roald Amundsen, har vi satt inn alle tilgjengelige ressurser for å forsterke og forbedre rutiner og prosedyrer på alle nivåer. Ansatte har lagt ned en formidabel innsats i selskapet i selskapet. Det er bra at Sjøfartsdirektoratet skriver i rapporten at Hurtigruten har jobbet godt i etterkant av hendelsen. Avvikene som blir påpekt av direktoratet er viktige for oss i arbeidet med en forsvarlig oppstart av ekspedisjonscruise-virksomheten når covid-19-situasjonen tillater det. Det arbeidet er godt i gang, sier Lassesen.
Flere undersøkelser
Det pågår flere undersøkelser av covid-19-utbruddet på MS Roald Amundsen. I tillegg til en pågående politietterforskning, har styret i Hurtigruten Group AS engasjert DNV GL og Wiersholm til å gjennomføre en ekstern gransking av saken.
Lassesen sier at Hurtigruten har kommet langt i arbeidet med å lukke avvikene i Sjøfartsdirektoratets funn.
– Det er bekymringsfullt at Sjøfartsdirektoratet setter spørsmålstegn ved om sikkerhetskultur var godt nok innarbeidet i organisasjonen. Allerede kort tid etter covid-19-utbruddet på MS Roald Amundsen forsterket vi arbeidet med å sikre rutiner og bedre oppfølging av disse. Våre ansatte og gjester kan være trygge på at sikkerheten er det aller viktigste for oss i Hurtigruten, sier Lassesen.