Lukk

Skal seile med fem skip mellom Bergen og Kirkenes

(AGDER PRESS): Fra januar setter Hurtigruten Norge inn fem skip i ruten mellom Bergen og Kirkenes for å styrke gods- og lokaltrafikken.

logo Agder Press nyheter verden

På grunn av pandemien og reiserestriksjoner har Hurtigruten Norge måttet redusere driften av rutetrafikken langs norskekysten til et minimum etter at kundegrunnlaget falt bort. Fra januar skal trafikken trappes opp betydelig.

Samferdselsdepartementet og Hurtigruten har nå inngått en tilleggsavtale som sikrer at trafikken utvides både i antall skip og antall anløp. Fra januar 2021 vil alle de 34 havnene langs den tradisjonsrike ruten mellom Bergen få anløp omtrent annenhver dag.

– Det er en utrolig god nyhet for hele kysten, for lokalpassasjerer og godskunder, og ikke minst for flere hundre sjøfolk som har gått i uvisshet hjemme. Det blir veldig fint å få flere kolleger i arbeid, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten Group.

Les også:  MS Midnatsol er nå tilbake i kystruten

Stort engasjement

Både fagforeninger, et tverrpolitisk flertall, Hurtigruten og lokalsamfunn og aktører langs hele kysten har vært pådrivere for å få på plass en løsning.

– Engasjementet og støtten vi har sett langs hele kysten for å få tilbake flere skip i rute har vært ekstremt motiverende. Vi har vært tydelige på at vi ønsker å seile langs hele kysten med flere skip. Og vi er veldig glade for at Samferdselsdepartementet har jobbet sammen med oss for å finne en løsning. Dette viser at Hurtigruten fortsatt er en livsnerve langs kysten snart 130 år etter første seiling, sier Skjeldam.

Les også:  Godkjenner salg av FEAS til Å Energi

Fra januar går Hurtigruten Norge inn i en ny 10-årig anbudsavtale i rutetrafikken på norskekysten – som selskapet har drevet siden starten i 1893. Hurtigruten skal drive 7 skip, mens Havila Kystruten etter planen skulle drevet 4.

Helt fra starten i 1893 har rutetrafikken langs norskekysten blitt drevet med en kombinasjon av lokalpassasjerer, gods og turister.

De siste tiårene har turistinntektene vokst seg flere ganger større enn inntektene fra lokaltransport, og anbudsavtalen med departementet forutsetter at inntekten fra turistene ligger til grunn.

Følg Agder Press på Facebook

scroll to top