Lukk

Vil ansette opp til 300 norske sjøfolk

(AGDER PRESS): Fra 2021 setter Hurtigruten inn tre skip på ekspedisjonscruise-seilinger langs norskekysten. Det betyr flere helårsturister, flere norske arbeidsplasser– og en storsatsing på mer miljøvennlig biodiesel.

logo Agder Press nyheter verden

– Nå er de siste detaljene endelig på plass. Med de nye ekspedisjonscruise-seilingene vil du oppleve norskekysten slik du aldri før har gjort det, hverken med Hurtigruten eller andre, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

Stavanger, Træna, Reine, Fjærland og Værlandet er blant stedene som fra 2021 får jevnlige besøk av Hurtigrutens ekspedisjonscruiseskip MS Otto Sverdrup, MS Maud og MS Trollfjord. Skipene skal seile langs norskekysten, med helårlige avganger fra Hamburg, Dover og Bergen.

– Vi har over tid sett en klar trend der flere ønsker reiser som starter nærmere hjemmet, uten unødvendige flyreiser. Dette har blitt ytterligere forsterket av coronapandemien. De nye seilingene våre er et perfekt alternativ for de som vil oppleve Norge uten å fly, sier Skjeldam.

Les også:  Samlet inn over en halv million

Den nye norske ekspedisjonscruise-satsingen skal seile i tillegg til den tradisjonsrike kystruten mellom Bergen og Kirkenes, og betyr at Hurtigruten fra 2021 kommer til å seile til flere steder langs norskekysten enn noen gang tidligere.

Direkte fra Bergen, Dover og Hamburg

MS Trollfjord (bildet) skal seile ut fra Bergen året rundt – på 11-dagers ekspedisjonscruise langs norskekysten til Honningsvåg og tilbake. Som på avgangene fra Hamburg og Dover blir det lengre tid i hver havn.

MS Otto Sverdrup (tidligere MS Finnmarken) skal seile ut fra Hamburg året rundt – på 14-dagers ekspedisjonscruise til Honningsvåg og Nordkapp og tilbake.Alta og Stavanger er blant de nye destinasjonene.

Les også:  Farevarsel om kraftig snøfokk

MS Maud (tidligere MS Midnatsol) skal seile ut fra Dover året rundt – på 14-dagers ekspedisjonscruise langs norskekysten til Honningsvåg og Nordkapp og tilbake, blant annet med todagers-stopp i Tromsø.

I tillegg skal sju skip fortsatt seile i anbudstrafikken på den originale ruten Bergen – Kirkenes, med både lokalpassasjerer, gods og turister med stopp i 34 havner langs hele kysten.

– Rutetrafikken langs kysten og de nye ekspedisjonsseilingene utfyller hverandre perfekt. I alle år har vi blitt kontaktet av gjester som ønsker mer tid i hver havn, og destinasjoner som drømmer om anløp av Hurtigruten. Nå har vi flere skip og større fleksibilitet. Derfor kan vi endelig gjøre det både vi og steder langs hele kysten har hatt lyst til i årevis; ta med oss gjester fra hele verden til enda flere av de helt unike destinasjonene langs norskekysten, sier Skjeldam.

Les også:  To kalde menn reddet etter motorhavari

Følg Agder Press på Facebook

scroll to top