Tidligere ble veiledningstelefonen til utlendingsforvaltningen kun besvart tirsdager og torsdager mellom 12:30 og 14:30, men nå utvides dette til å gjelde alle hverdager fra klokken 09.00 til 14.00.
Dette innebærer en betydelig styrking av politiets tilgjengelighet for innbyggerne.
Den økte tilgjengeligheten på telefon er ett av flere tiltak som innføres i forbindelse med det nasjonale prosjektet «Ved første kontakt».
– Vi har veiledningsplikt og skal i større grad være tilgjengelige for å veilede innbyggergruppen av utenlandske statsborgere, som kanskje i særlig grad har behov for hjelp for å forstå og følge opp sine plikter og interesser. Vi synes det er bra og riktig at denne gruppen nå i større grad prioriteres, sier seksjonsleder Anne Marit Zachariassen i seksjon for utlendingsforvaltning, i en pressemelding.
Samtidig som tilgjengeligheten på telefon økes fra fire til 25 timer i uka, ivaretar seksjonen også andre oppgaver som tidligere, inkludert ivaretakelse av forhåndsbestilte timeavtaler for innbyggere i Kristiansand og Arendal, saksbehandling, utredning og intervjuer.