– Den norske maritime sektoren går foran, nok en gang, sier klima- og miljøminister Tore O. Sandvik (Ap).
– Disse prosjektene kan kutte utslippene i Norge, men vil også bidra til omstillingen i resten av Europa og verden, sier han.
Energiminister Terje Aasland (Ap) skyter i:
– Gratulerer til prosjektene som har fått støtte i dag. Det er fantastisk å se så mange aktører satse på innovative og utslippsfrie løsninger. Norge har en lang tradisjon som ledende maritim nasjon, sier han.
Og legger til:
– Det vi gjør for å utvikle utslippsfrie løsninger for maritim transport her hjemme vil kunne ha betydning langt utenfor våre grenser.
Hydrogen til norske skip
Målet med Enovas støtte er å etablere den første fungerende verdikjeden for hydrogen i Norge, som et springbrett for videre utvikling.
Slik at hydrogen på sikt kan bli et mer tilgjengelig og bærekraftig drivstoff, også økonomisk.
– Prosjektene som får støtte vil bli del av et nettverk av hydrogenprodusenter langs den norske kystlinjen, fra Slagentangen i sørøst til Bodø i nord.
Det sier Nils Kristian Nakstad, administrerende direktør i Enova.
– Dette vil gjøre hydrogen mer tilgjengelig for de som ønsker å satse på en bærekraftig skipsfart, sier han.
Disse prosjektene får støtte:
- Hydrogenanlegg i Slagentangen i Vestfold: GreenH i samarbeid med Grieg Edge og Esso Norge. Støttebeløp: 144,11 millioner norske kroner.
- Hydrogenanlegg i Egersund i Rogaland: Kaupanes Hydrogen, eid av Hydrogen Solutions, Dalane Energi og Eigersund Næring og Havn. Støttebeløp: 206 millioner norske kroner.
- Hydrogenanlegg i Florø i Vestland: HyFuel, eid av Hydrogen Solutions, Fjord Base og Sogn og Fjordane Energi. Støttebeløp: 180 millioner norske kroner.
- Hydrogenanlegg i Kristiansund i Møre og Romsdal: GreenH. Støttebeløp: 118, 66 millioner norske kroner.
- Hydrogenanlegg i Bodø i Nordland: GreenH . Støttebeløp: 128,65 millioner norske kroner.