Lukk

Ny satsing for tunge elektriske kjøretøy

(AGDER PRESS): Flere døgnhvile- og rasteplasser med lademuligheter skal gi forutsigbare forhold for transportnæringen. Nye tunge kjøretøy skal være utslippsfrie i 2030.

Foto: Daniel DeNiazi via Flickr

– Det skal bli bedre for alle sjåfører, med døgnhvile på tilrettelagte plasser over natt og ved pause. I tillegg skal vi sørge for lademuligheter til elektriske tunge kjøretøy, sier sjefingeniør Stein Brembu i Statens vegvesen, Transport og samfunn.

Forutsigbare forhold for lading er avgjørende for å nå målet om utslippsfrie tungbiler. Elektrifisering av tungbilparken er et av regjeringens viktigste tiltak for å kutte klimagassutslipp og er omtalt som «tungbilpakken» i Nasjonal transportplan (NTP) 2025-2036.

Målet er minst 80 døgnhvileplasser langs riksveinettet i 2030

Nå har Statens vegvesen laget et samlet plangrunnlag for døgnhvile-, raste- og ladeplasser, som skal bidra i arbeidet med å oppfylle regjeringens tungbilpakke i NTP 2025-36.

Last ned plangrunnlaget her: Tungbilpakken, hvile- og rasteplasser for tunge kjøretøy langs riksvei (PDF)

– Her beskriver vi dagens situasjon og behovet som skal dekkes for hele riksveinettet, med utgangspunkt i krav i EU-regulativ og nasjonale målsettinger.

Statens vegvesen prioriterer døgnhvileplasser, riksveier som inngå i det europeiske hovedveinettet TEN-T (Trans-European Transport Network) og strekninger med mye tungtrafikk. Målet er at det skal være minst 80 døgnhvileplasser langs riksveinettet i 2030, forteller Stein Brembu.

Følg Agder Press på Facebook

INFO! Nettsiden har hatt en del tekniske utfordringer i dag. Nå er alt i orden, og vi beklager for ulempene det har medført. 

scroll to top