Dermed gjør traktormerket storinnrykk på markedet.
I 2023 ble John Deere kåret til landets mest registrerte traktormerke for tredje år på rad, med en total markedsandel på 25 prosent. Mens dette gjelder alle traktorstørrelser, er økningen enda større på traktorer over 150 hk (uten ekstraeffekt) og oppover.
Doblet andelen
Ifølge Opplysningskontoret for veitrafikken hadde John Deere i 2018 en markedsandel på 15,4 prosent innen stortraktorer, men denne har steget jevnt gjennom årene. I fjor nådde markedsandelen hele 31,2 prosent, og årets foreløpige estimat viser en andel på 30,8 prosent.
– Disse resultatene er vi selvfølgelig svært fornøyde med. Det viser styrken i John Deeres merkevare, og er samtidig et resultat av det fantastiske arbeidet våre ansatte har lagt ned over mange år, sier Frode Dahl, avtroppende konserndirektør for Maskin i Felleskjøpet Agri.
Dahl påpeker at økningen John Deere har hatt i Norge speiler utviklingen ellers i Europa og han tror at trenden vil fortsette.
– Med færre bønder, mer klimatiske utfordringer, økt transportbehov, økt areal på færre hender, samt en kombinasjon av jordbruk og veivedlikehold, kreves det større og mer effektive maskiner, sier han.
Torsdag denne uken åpner Agroteknikk, landbrukets største og viktigste møteplass, i Nova Spektrum på Lillestrøm. Felleskjøpet stiller med sin største stand noensinne og lanserer de første modellene av den nye 6M-serien fra John Deere.
Kategorisjef Bård Svarstad gleder seg til å introdusere den nye 6M serien med 17 ulike modeller. Der alle modellene kan utstyres med blant annet 50 km/t AutoPowr trinnløs transmisjon, er 6M-serien svært godt egnet for bruk i veg- og anleggsarbeid. På standen vises to av disse modellene, og Felleskjøpet tilbyr produktgjennomgang av de nye modellene på faste tidspunkter gjennom messen.
– Den nye 6M-serien gjør oss enda mer konkurransedyktige. Serien dekker både maskiner over og under 150 hestekrefter, så her finnes det en modell for alle – fra gårdbrukere til entreprenører, sier Bård Svarstad.