I 3. kvartal registrerte Gjensidige nær 644 millioner kroner i erstatninger etter bilskader. Tallene gjelder personbiler, og alle skademeldinger som gjelder skader på bilens karosseri.
– Vi har sett en negativ utvikling over flere år, sier konserndirektør Vivi Kofoed i Gjensidige. Samtidig kan det se ut til at terskelen for å melde skade er langt lavere enn for noen år tilbake. Selv den minste skramme kan fort komme opp i titusenvis av kroner å reparere. Før betalte man oftere av egen lomme, fordi skaden kostet mindre enn egenandel og bonustap.
Men den negative trenden har i hvert fall noen andre åpenbare forklaringer. Veksten i kjøretøyparken med en tilstrømning av bredere, lengre og tyngre kjøretøy er elementer i utviklingen. De gjør det mer krevende å navigere.
– Etter hvert som flere og flere kjøper nyere biler med meget avansert teknologi, blir det også flere avanserte deler som må byttes eller repareres hvis noe går galt i trafikken. Dette ser vi svært mange spor av i fakturaene vi får fra bilverkstedene, sier Kofoed.
Flere og flere biler blir sikrere med avansert teknologi som skal hjelpe sjåførene å unngå uhell. Men dette kan se ut som har begrenset effekt.
– Sikkerhetsmekanismene kan bidra til å gi en falsk trygghet, og at mange føler seg udødelige bak rattet, sier konserndirektøren.
– Andre åpenbare årsaker til stadig mer bulking er høy fart og uoppmerksomhet, kanskje spesielt knyttet til skjermbruk, sier hun. 56 prosent har opplevd at den interaktive skjermen i bilen har tatt oppmerksomheten bort fra veien/kjøringen, viser en undersøkelse Ipsos har gjort for Gjensidige.
– Dessuten er de enorme kreftene som skjuler seg i mange biler med flere hundre hestekrefter åpenbart negativt for trafikksikkerheten, sier Vivi Kofoed.