Kvartalet hadde en solid kapasitetsøkning for Norwegian og forbedret fyllingsgrad for begge flyselskapene i konsernet. Widerøe bidro med et historisk kvartal, hvor de for første gang hadde over 1 million passasjerer.
I årets tredje kvartal hadde Norwegian-konsernet et driftsoverskudd (EBIT) på 2 128 millioner kroner, noe som tilsvarer en driftsmargin på 18,4 prosent. Resultat før skatt (EBT) endte på 2 004 millioner kroner.
Kontantbeholdningen på 11,5 milliarder kroner var uendret fra forrige kvartal, men økte med 2,1 milliarder fra samme periode i fjor. Norwegians flåte besto i tredje kvartal av 86 fly, hvorav 22 er moderne 737 MAX 8-fly. Widerøe hadde 49 fly i sin flåte.
– Vi er fornøyde med et solid kvartal hvor vi har økt fyllingsgrad og enhetsinntekt på tvers av konsernet, særlig i lys av at Norwegian hadde en kapasitetsøkning på 10 prosent. Passasjerrekorden i forrige kvartal viser at oppkjøpet av Widerøe var vellykket, og vi ser frem til å fortsette å realisere synergier mellom selskapene. Booking-trenden for fjerde kvartal ser lovende ut for begge flyselskapene, både for fritids- og forretningsreiser. Norwegian har en rekke spennende nye vinterruter, blant annet til Dubai og Egypt, i tillegg til nye ruter fra europeiske storbyer til Tromsø og Evenes, sier konsernsjef i Norwegian, Geir Karlsen.
I tredje kvartal hadde Norwegian-konsernet 8,2 millioner passasjerer. Av disse fløy 7,2 millioner med Norwegian, mens Widerøe hadde over 1 million passasjerer. Sammenlignet med tredje kvartal 2023 økte passasjertallet for Norwegian og Widerøe med henholdsvis 690 000 og 99 000.
Norwegians kapasitet (ASK) økte med 10 prosent til 11,5 milliarder setekilometer, mens Widerøes kapasitet var ned 2 prosent. Fyllingsgraden i kvartalet var 88,0 prosent for Norwegian, en økning på 0,6 prosentpoeng fra samme periode i fjor, mens Widerøe hadde en økning på 4,6 prosentpoeng til 78,0 prosent.
Punktligheten, målt i antall avganger innen 15 minutter etter ordinær tid, var på 74,2 prosent for Norwegian, ned fra 80,1 prosent i samme periode i fjor. Til tross for flykontrollrestriksjoner og et overbelastet luftrom i Europa, ankom 95 prosent av alle flyvninger innen 60 minutter etter oppsatt landingstidspunkt.
Norwegians regularitet, andel oppsatte flyvninger som gjennomføres, var på 99,5 prosent. Widerøe hadde en god punktlighet på 90,9 prosent og en regularitet på 96,4 prosent i kvartalet.