– Gjennom våre rutinekontroller oppdaget vi at det gikk unormalt store mengder datatrafikk ut fra enkelte bredbåndskunder. Det dreier seg om kunder som bruker eget utstyr til å koble seg til internett i stedet for å bruke vår hjemmesentral som nettverksruter, sier leder av Altibox’ cyberforsvarssenter, Tor-Inge Tjemsland.
Sannsynligvis har kriminelle aktører utnyttet sikkerhetshull i de eksterne ruterne og overtatt kontrollen av disse. Disse kundenes utstyr misbrukes så til å utføre tjenestenektangrep (DDOS) mot andre brukere og bedrifter.
– Som følge av dette har vi strupet hastigheten til de berørte kundene for å sikre brukeropplevelsen til våre andre kunder. Før vi kan sette tilbake til normal hastighet, må de berørte kundene sørge for at de ikke benytter seg av kompromitterte rutere. Vi anbefaler at kundene bytter tilbake til Altibox-hjemmesentral og sørger for at den ikke står i bromodus, sier Tjemsland.
Han understreker at kunder som ikke har erstattet utstyr fra Altibox med eget utstyr, ikke er berørt.