Fretex har inngått et samarbeid med Posten om et nytt konsept som skal hindre folk til å kaste brukte klær. Løsningen går ut på at folk kan levere det de vil gi i sin egen postkasse, i en pakkeboks, eller på sin nærbutikk med Post i Butikk.
– Dette vil vi gjøre noe med. Erfaring tilsier at jo nærmere klesskapet vi kommer, jo mer klær og bedre kvalitet mottar vi, sier Kristin Hareide, direktør i Fretex Miljø.
I 2018 mottok Fretex 20.800 tonn med klær i Fretexboksene, mens tallet i 2023 var 13.250 tonn.
Forklaringen på at folk donerer mindre er nok sammensatt; for en del år siden var Fretex nesten alene om å be om folks brukte klær, men nå har konkurransen økt betydelig. Mange folk velger også å selge sine brukte plagg via digitale plattformer, noe som kan føre til mindre i boksene.
– Alle tiltak for å få til mer gjenbruk er bra, men skal Fretex fortsette å være en viktig del av Frelsesarmeens fattigdomsbekjempelse, miljøsatsing og beredskap, trenger vi å motta klær og andre gaver, fortsetter Hareide.
I fjor gikk 28,6 millioner av salgsinntektene til det veldedige arbeidet til Frelsesarmeen, som blant annet handler om hjelp med mat, bolig, jobb, felleskap og omsorg. Dette kommer godt med i en tid der Frelsesarmeens fattigdomsbarometer viser at hver femte nordmann sliter med å få endene til å møtes.