Larsen sier at årsaken til det lave streikeuttaket er nettopp å unngå inngripen fra myndighetene.
– Vi organiserer 161 piloter i Bristow, kun 4 av disse er pr. i dag i streik. Likevel registrerer vi et betydelig antall kanselleringer på flygningene til og fra plattformene i Nordsjøen.
Forhandlingsleder og hovedtillitsvalgt mener selskapet må ta ansvar
Parats forhandlingsleder sier tvungen lønnsnemnd vil være helt uakseptabelt ut fra de faktiske forhold.
– Vi er kjent med at Bristow Norway over lang tid har vært underbemannet, noe som i stor grad dekkes opp ved å øke belastningen på piloter som allerede jobber mer en full stilling. Dette har vært tatt opp med selskapet, men uten resultater så langt, sier Larsen.
Han advarer norske myndigheter og operatører på norsk sokkel om å bli brukt av selskapet i en lovlig lønnskamp.
– Vi vet hvor lite som skal til for å utløse tvungen lønnsnemnd i oljesektoren. Samtidig kan ikke 2,5 prosent av ansatte piloter være grunnlag, hverken for de massive kanselleringer vi nå ser, eller grunnlag for myndighetene til å gripe inn, sier Larsen.
Hovedtillitsvalgt for Bristow-pilotene, Morten Kastner, sier det er to piloter i Bergen som er tatt ut i streik. I tillegg er det to korttidssykefravær ved basen.
– Selskapet har likevel valgt å kansellere halvparten av de 30 flygningene som var planlagt ut fra Bergen. Jeg håper ikke selskapet gjør dette bevisst for å spekulere i tvungen lønnsnemd, sier Kastner.