Lukk

Bruker mindre penger selv om inflasjonspresset avtar

(AGDER PRESS): En ny undersøkelse fra Boston Consulting Group (BCG) viser at forbrukere over hele Europa blir skvist fra flere kanter.

a person holding a cell phone in their hand

Foto: Cova Software

73 % av de spurte sier at prisen på varer og tjenester har økt i første halvdel av 2024. Samtidig har ikke lønninger og sparing holdt tritt: 25 % av de spurte sa at inntekten deres falt i første halvdel av 2024, og 28 % klarer ikke spare like mye som før.

Denne levekostnadsspagaten gjør at konsumet av ikke-essensielle varer går ned. Snacks (-15 %) og alkohol (-15 %) har de største netto nedgangene på tvers av produktkategorier i BCGs rapport, i tillegg til klær – som har en nedgang på hele 20 %. Noe overraskende var netto nedgang i forbruket av luksusmote mindre enn den var for klesbransjen forøvrig.  
 
– Den sannsynlige forklaringen ligger i at markedet har to distinkte forbrukersegmenter i ulike ender av skalaen; en prisfølsom gruppe som reduserte forbruket sitt med 35 % i første halvdel av 2024, og en annen, mer motstandsdyktig gruppe, som økte forbruket sitt med 22 % – hovedsaklig drevet av kjøp av varer av høyere kvalitet eller dyrere merker, sier Andreas Malby, leder for BCGs forbrukerpraksis i Europa. 

Les også:  Advarer mot å handle billig

I rapporten, European Consumers Are Optimistic But Still Not Spending, intervjuet BCG over 7000 forbrukere i Danmark, Frankrike, Tyskland, Sverige og Storbritannia. Norske forbrukere var dessverre ikke inkludert i denne utgaven, men fra august til september målte SSB den største prisnedgangen for matvarer i en september måned noensinne. Matprisene samlet falt 2,2 prosent fra august til september, som er rekord målt mot sammenlignbare tall tilbake til 1979. 

Prisene på grønnsaker og kjøtt falt henholdsvis 3,7 og 2,3 % i perioden. Størst prisnedgang var det imidlertid på fisk og sjømat, som falt 4,4 % fra august. Til tross for et relativt stort prisfall på fisk den siste måneden, var prisene 15,4 % høyere i september i år enn de var for ett år siden. Også for matvarer samlet sett er prisene høyere enn de var på samme tid i 2023. 

Les også:  Over 20 prosjekter får støtte fra Å-fondet

– For matvarer samlet sett var prisene 3,8 % høyere i september enn de var på samme tid i fjor. Dette er fortsatt en betydelig prisvekst, men også første gang tolvmånedersveksten for matvarer er under 4 prosent siden prisveksten for alvor tok til å øke sommeren for to år siden, sier Espen Kristiansen, seksjonssjef i Statistisk sentralbyrå

Følg Agder Press på Facebook

scroll to top