Total er 23.000 LO-medlemmer er omfattet av første streikeuttak. LOs hovedkrav er å sikre arbeidstakernes andel av verdiskapingen og økt kjøpekraft, prioritere likelønn og motvirke lavlønn.
– Vi skal gjøre hva vi kan for å unngå streik, men vi må sikre at bussjåførene ikke blir hengende etter i lønnsutviklingen, sier Henriette Jevnaker, nestleder i LO Stat og forhandlingsleder.
Alle bussjåfører følger Bussbransjeavtalen. Den forhandles mellom LO og NHO og LO Stat og Spekter. LO-medlemmer i Fagforbundet, Fellesforbundet og Norsk Jernbaneforbund blir omfattet av en eventuell streik.
Meklingen starter 31. mars, og en eventuell streik vil bli iverksatt fra 2. april.
Her er første uttak i en eventuell streik:
- VY Buss Møre
- Vy buss Trøndelag
Fakta: Bussbransjeavtalen
- Bussbransjeavtalen ble opprettet i 2007, for å sikre lik lønn og rettigheter uavhengig av arbeidsgiver i bussbransjen.
- Bussbransjeavtalen gjør at selskapene ikke kan konkurrere ved å dumpe lønns- og arbeidsvilkår ved anbud.
- Bussbransjeavtalen forhandles mellom LO og NHO og mellom LO Stat og Spekter, på vegne av LO-forbundene Fellesforbundet, Fagforbundet og Norsk Jernbaneforbund. Forbundet Styrke og Handel og Kontor er også part i forhandlingene gjennom Funksjonæravtalen.
- Yrkestrafikkforbundet (YTF) i YS, er også part i bussbransjeavtalen.
- Totalt jobber rundt 18.000 ansatte i bussbransjen i Norge.