I en landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av YouGov på vegne av Telenor, svarer 4 av 10 at de er mer bekymret for å bli utsatt for digital kriminalitet nå enn for ett år siden. Kun 3 prosent svarer de er mindre bekymret.
– Dessverre er nok denne bekymringen i mange tilfelle berettiget. Stadig flere nordmenn anmelder forhold knyttet til bedrageri og digital kriminalitet. Det store volumet utrygge nettsider og forsøk på digital kriminalitet vi i Telenor hver dag blokkerer for våre kunder, viser med all tydelighet hvor sårbar man er dersom man ikke tar sin digitale sikkerhet på alvor, sier administrerende direktør i Telenor Norge, Birgitte Engebretsen.
515 millioner utrygge nettsider og forsøk på digital kriminalitet er blokkert via selskapets sikkerhetsfiltre. De vanligste formene for nettkriminalitet som stoppes er kjente svindelnettsider, phishing-forsøk og spredning av skadevare. Utover dette stoppet også selskapet 14,4 millioner SMS og 9,7 millioner svindelforsøk via anrop.
– Omfanget av digital kriminalitet som rammer nordmenn er jevnt høyt. Telenors sikkerhetstiltak og teknologi kan stoppe svært mye, men det krever også at vi som forbrukere er bevisste på hva vi foretar oss på nett og ikke deler informasjon ukritisk, sier Engebretsen.
I Telenors undersøkelse svarer 88 prosent at de er klar over at personlig informasjon de deler på nettsider og i apper kan brukes til å svindle dem selv eller deres nærmeste.
– At dette tallet er såpass høyt er veldig bra, sier Engebretsen.