– Mange av disse manglene kunne vært unngått om bileier hadde fulgt opp vedlikeholdet av bilen bedre før EU-kontrollen, sier Leif Magne Halvorsen i Statens vegvesen.
Hele 27 prosent av de kontrollerte kjøretøyene hadde mangler ved bremsene. Det kan være for slitte bremseklosser og bremseskiver, rust på bremseskiver eller bremserør, eller for svak bremseeffekt.
– Vi ser også at elektriske kjøretøy har en høyere andel feil på bremsene enn fossildrevne kjøretøy. Dette kan skje fordi elbilersjåfører på grunn av regenerering bruker bremsene mindre slik at bremsene ruster. Det er viktig for trafikksikkerheten å avdekke slike feil, sier Leif Magne Halvorsen.
En annen gjenganger er feil på lykter, reflekser og annet elektrisk utstyr. Hele 25 prosent av de kontrollerte kjøretøyene hadde feil innenfor denne kategorien. Dette er tilsvarende andel som i 2023.
– Vi oppfordrer alle til å jevnlig sjekke om lysene på bilen fungerer. Dette er spesielt viktig nå i den mørke årstiden. Ta en ekstra sjekk av lys og få rettet eventuelle feil før EU-kontrollen. Da slipper du krav om etterkontroll for å få bilen godkjent, hvis den ellers er i forskriftsmessig stand, sier Halvorsen.