– Nordmenn ligger langt fremme i å bruke KI, også når de planlegger sin neste drømmereise, sier Anne Mørk-Løwengreen, kommunikasjonssjef i TUI, og legger til:
– Nordmenn er nysgjerrige og raske til å teste nye verktøy. KI gjør planleggingen enklere og mer personlig. Du kan få forslag som matcher egne interesser og budsjett på sekunder.
De aller fleste bruker KI til å planlegge aktiviteter under ferien (11 prosent), finne restauranter, barer og kafeer (9 prosent) og til å velge riktig reisemål (8 prosent), ifølge Kantar-undersøkelsen.
Generativ KI gjør det mulig å planlegge hele reisen som en samtale: fra hvor man bør dra, til hva man skal pakke.
TUI ser at teknologien allerede påvirker hvordan folk søker inspirasjon og tar beslutninger.
– Mange lar KI lage forslag til dag-for-dag-programmer, eller til og med forslag til pakkelister. Det viser hvor raskt denne teknologien har blitt en naturlig del av hverdagen.
Samtidig minner Løwengreen at det er viktig å sjekke fakta. Det er ikke alltid KI er oppdatert, og kan gi feil informasjon om reiser.